sambungan dari catatan yang lalu... masih berkisarkan sejarah negeri Kedah....berikut merupakan catatan yang ditulis oleh T. Nai Long Kasim Ibni T. Nai Long Ahmad....saya yang dimaksudkan dalam catatan ini adalah T. Nai Long Kasim Ibni T. Nai Long Ahmad sendiri bukan penulis blog...
Saya ingin menceritakan semula sejarah bangsa Siam Islam agar dapat
dijadikan rujukkan dan penyelidikkan oleh peminat sejarah di Malaysia
kemudian hari, sepertimana diwasiatkan kepada saya hampir 50 tahun yang
lalu. Artikel-artikel kami sebelum ini telah menegaskan dengan lantang,
bahawa bangsa Thai di Thailand hari ini bukanlah berasal dari bangsa
Siam Islam yang kini menetap di negeri-negeri di Utara semenanjong
Malaysia. Sejarah bangsa Siam ini (Xi'an, Chinese: 西安; pinyin: Xī'ān;
Wade-Giles: Hsi-An; Postal System Pinyin: Sian; Portugese: Siam) seperti
yang diwasiatkan kepada saya, ada tercatat didalam Al Quran. Kita
teliti Al-Quran, surah Al Khafi ayat 94 – 98 seperti berikut,
Ayat 94, Mereka berkata: “wahai Zulkarnain, sesungguhnya kaum Yakjuj dan
Makjuj sentiasa melakukan kerosakan di bumi; oleh itu, setujukah
kiranya kami menentukan sejumlah bayaran kepadamu (dari hasil pendapatan
kami) dengan syarat engkau membina sebuah tembok di antara kami dengan
mereka?”
Ayat 95, Dia menjawab: “(kekuasaan dan kekayaan) yang Tuhanku jadikan
daku menguasainya, lebih baik (dari bayaran kamu); oleh itu bantulah
daku dengan tenaga (kamu beramai-ramai) aku akan bina antara kamu dengan
mereka sebuah tembok penutup yang kukuh.
Ayat 96, Bawalah kepadaku beberapa ketul-ketul besi”; sehingga ketika
besi-besi itu telah menyamai kedua-dua tebing gunung itu dia berkata,
Hembuskanlah api! Ketika api itu telah menjadi sebagai api dia berkata
pula: Bawakanlah kepadaku hancuran tembaga , supaya ku tuangkan
diatasnya.
Ayat 97, Maka mereka tidak dapat memanjat tembok itu, dan mereka juga tidak dapat menebuknya.
Ayat 98,(Setelah itu) berkatalah Zulkarnain: “Ini ialah suatu rahmat
dari Tuhanku; dalam pada itu, apabila sampai janji Tuhanku, Dia akan
menjadikan tembok itu hancur lebur, dan adalah janji Tuhanku itu benar”.
Izinkan kami menceritakan sejarah yang kami ketahui. Walau ada banyak
'version' yang kita boleh baca hari ini, izinkan kami menceritakan
'version' kami pulak. Bagi kami Surah Al Kahfi menceritakan sejarah Raja
Iskandar Zulkarnain (Cyrus the Great) pendakwah agama Allah dari bangsa
Siaman China. Perkataan “China” (Chey Na), adalah dari bahasa Siam
bermakna “Datuk Petunjuk” yang bermaksud pendakwah agama yang memberi
petunjuk agama Allah kejalan yang benar dan lurus. Bangsa Siam ketika
itu adalah satu bangsa di negeri China, tinggal disebuah tempat bernama
Saimen (xian) dizaman pemerintahan Raja Iskandar Zulkarnain. Orang-orang
Arab dizaman dahulu menggelar bangsa Saimen ini sebagai Sumu Ul Amir.
Sumu Ul Amir bermakna “satu bangsa darjat yang tinggi berketurunan
raja”. Gelaran ini diberikan oleh kerana Raja Siam Iskandar Zulqarnain
adalah berasal dari keturunan Nabi Allah Ibrahim dan Nabi Allah Daud
yang di anugerahi oleh Allah SAW kitab Zabur.
“Sehingga apabila ia sampai di daerah matahari terbit, ia mendapatinya
terbit kepada suatu kaum yang kami tidak menjadikan bagi mereka sebarang
perlindungan daripada nya”, Surah Al Kahfi, ayat 90.
Allah telah memerintahkan Raja Iskandar Zulqarnain supaya menyampaikan
agama Allah kepada kaum yang zalim dan syirik, menyembah-berhala dan
saling berbunuh-bunuhan diantara satu sama lain. Apabila Iskandar
Zulkarnain sampai di Asia, dua bangsa yang bermusuhan saling bunuh
membunuh antara mereka ialah bangsa Nyajud (Buddha) dengan bangsa Majud
(Confucius). Iskandar Zulqarnain dan pengikutnya telah berjaya
menyampaikan agama Allah kepada bangsa Majud seterusnya menjadi raja
kepada bangsa Majud tersebut. “Majud” dalam bahasa Siam Kedah bermakna
“mari berhenti”, iaitu berhenti dari melakukan kerja-kerja khurafat dan
sebagainya. Bangsa Majud menerima agama Allah apabila seruan agama tiba
dibawa oleh Raja Iskandar Zulkarnian dan pengikut-pengikutnya.
Hadis riwayat Imam Ahmad menerangkan Yakjuj dan Makjuj bermuka bulat dan
kulit kekuningan seperti wajah penduduk Asia Tengah. Ada ulamak
mengatakan Yakjuj dan Makjuj berasal dari benua Asia Tengah berdasarkan
tafsiran ayat ke-90, sampai ‘di tempat terbit matahari’ atau timur
dunia. Pendapat lain menambah yang Yakjuj dan Makjuj berkemungkinan
berasal daripada bangsa Tartar dan Mongul. Kebanyakan ulama menyatakan
yang bangsa itu terus ada sehingga ke hari ini tetapi dipisahkan
daripada dunia oleh Allah SWT menerusi tembok dibina Zulkarnain itu.
Huraian hadis diatas bagi kami adalah benar jika kami rujuk kepada
wasiat yang sedia ada.
Allah mengilhamkan kepada Raja Siam Iskandar Zulqarnain untuk membina
penghalang yang mana pada hari ini, kita semua kenali sebagai Tembok
Besar di negeri China. Tempat bersemayamnya Raja Siam Islam Iskandar
Zulkarnain digelar dalam bahasa Siam Kedah sebagai Siamen. Siamen ini
bermaksud “kawasan dia”.
Dari kitab Al-Quran surah Al-Khafi ayat 96 diatas, menceritakan secara
tersirat bagaimana Allah mengujudkan satu makhluk untuk membantu Raja
Siam Iskandar Zulqarnain China membina tembok besar dan ia menghembuskan
api kepada bangsa Nyajud yang mengganas ketika itu. Apakah makhluk
ketika itu yang boleh menghembuskan api kalau bukan Naga (Na Ghka) yang
dijadikan oleh Allah. Sekiranya makhluk itu tidak ada, pasti orang tidak
akan sebut sedangkan kita tahu Burung gergasi yang membawa batu dari
neraka pun mampu dijadikan oleh Allah, memusnahkan tentera bergajah.
Dalam bahasa siam Na-ghka bermaksud, Datuk-Bunoh. Dengan itulah
orang-orang China menjadikan Naga sebagai lambang kekuatan Maharaja
China. Apabila Raja Siam Iskandar Zulqarnian siap membina sebahagian
Tembok Besar China, bangsa yang menolak agama Allah iaitu Nyajud telah
berpindah dan melarikan diri ke Tibet di utara India. Tibet tempat
bangsa Yajuj ini tinggal, dalam bahasa Siam bermakna, “tempat
(ber)himpit sempadan (dengan bangsa Siam)”.
“It used to be thought that, before the 13th century, Tais had dominated
a kingdom called Nanchao in Yunnan, but had been dispersed southwards
by a Mongol attack in 1253. Scholars no longer hold this theory. Instead
the evidence suggests long, slow Tai migration over many centuries,
beginning in western China, or even further north, and spreading
southwards from the 7th century (malah,lebih awal lagi)”. History of
South Asia, Asean Focus group.
Bangsa Majud terus menetap dan menjadi bangsa Saimen di negeri China.
Peperangan dan serangan sering berlaku dan telah membawa kepada beberapa
siri perjanjian (sila Yahoo search; history of tibet china conflict).
Dari bukti buku sejarah “Peradaban Dunia” oleh Yew Chee Wai,ms 22 &
23, Empayar Chin telah di asaskan oleh Maharaja Siamen China Shih Huang
Ti (Qin Shih Huangdi, 221 SM) dan meneruskan konsep pemerintahan Raja
Siam Iskandar Zulkarnian dinegeri China. Maharaja Shih Huang Ti mengikut
sejarah ini dikatakan sebagai bukan islam. Akan tetapi sewaktu
memerentah, baginda telah menghapuskan buku-buku ajaran Confucuis dan
menyambung semula kerja-kerja pembinaan Tembok Besar Negeri China yang
dimulakan oleh Raja Iskandar Zulkarnian. Kenapa pula buku Confucius yang
dimusnahkan?, kerana puak Nyajuj telah berpindah ke Tibet dan saki baki
pengikut Confucius masih lagi ada di Negeri China ketika itu.
"Other schools of thought and philosophy were outlawed, especially
Confucianism. Many of its teachers were executed and their books burned.
By 221 B.C. Ch'in Shih-huang-ti had conquered his rival states and
unified China. In an effort to reinforce the idea of a unified China,
Ch'in Shih-huang-ti instituted a program to standardize the Chinese
language, as well as measurements for width and length, and a series of
roads and canals were built to converge on the capital city of Xianya".
"To protect his state from a Hunnish tribe of people to the north known
as the Hsiung Nu, Ch'in Shih-huang-ti embarked on an amazing effort to
connect the walls and fortresses, created during the Warring States
Period, to protect his kingdom. The result was the Great Wall of China.
It spanned, not including its many branches, 4,160 miles (6,700 km), and
is one of the largest manmade features on Earth."http://www.bookrags.com/research/chin-shih-huang-ti-scit-011234/
Kenapa baginda bertindak sedemikian rupa kalau bukan kerana baginda
sudah mempunyai pendirian keagamaan malah cuba mencari kehidupan abadi
namun gagal menemuinya. Adakah pengetahuan mengenai kehidupan abadi
diketahuinya melalui peringkat awal agama Islam dahulu. Pendapat kami
mengatakan Empayar Chin (di eja, Qin) ini bermula dari perkataan ‘Jin’,
satu makhluk yang mungkin turut membantu pembinaan tembok besar negeri
China, membina makam askar terracota dan makam baginda yang besar
membukit, membentuk seperti piramid.
Makhluk Jin (bahasa Inggeris, genie) ini sememangnya kita ketahui boleh
terbang, bertenaga dan ada yang beragama Islam dan ini mungkin
menyebabkab seni mempertahankan diri orang-orang China mempunyai
aksi-aksi sedemikian rupa. Kita pun pernah mendengar kisah-kisah
ulamak-ulamak Karamah dan orang-orang Islam Maunah zaman dahulu yang
boleh pergi mengerjakan haji dalam sekelip mata sahaja, pedang terbang
dizaman kekacauan tahun 1969, angkatan perang fisabillilah yang ghaib
dibawah dua Kalimah Syahadah terdiri dari tentera alam atas dan bawah
dll. Ini kami tiada bukti, sebab tidak boleh difikirkan oleh akal logik
yang bersifat ‘la hawlawalla’ ini. Ia sekadar mahu menceritakan kepada
pembaca disini untuk direnungkan sahaja. Akan tetapi kita harus ingat,
sebagai orang Islam kita wajib percaya kepada benda-benda yang ghaib ini
(lihat Rukun Iman) kerana Allah pun Ghaibulguyup. Kalau kita tak
percaya, mungkin kepercayaan kita kepada Allah akan terjejas juga. Walau
bagaimana pun anda boleh membacanya di sini,
http://www.mail-archive.com/hizb@hizbi.net/msg37824.html
Masa pun berlalu beberapa abad lamanya dan agama Allah menjadi pudar
semula di negeri China(700 tahun lebih). Sehinggalah tiba pada zaman
junjungan kita, Nabi Mohammad SAW, Saad Bin Waqas telah diutuskan ke
negeri China untuk mengislamkan Maha Raja Siamen China, Sai Ti Song (650
masihi). Maha Raja Siamen China Sai Ti Song dengan mudah telah menerima
agama Islam kerana telah mengetahui kisah Raja Zulkarnian yang pernah
diriwayatkan oleh orang-orang tua mereka semenjak zaman berzaman dahulu.
Baginda memerentahkan putera baginda Maharaja Shiekh Huang Ti Rom Chin
Ser Wong untuk membina Masjid Khen Jang di Negeri China.“Khen Jang”
(Qinqiang, rujuk daerah Shaanxi di China) adalah dari bahasa Siam
bermakna “naik jangkah”.
Maha Raja China Shiekh Huang Ti Rom Ching Ser Wong pula kemudiannya
telah memerintahkan kepada putera sulongnya, Raja Merong Maha Wong Ser
untuk pergi berdakwah Islamiyah ke Semenanjung Tanah Melayu manakala
putera keduanya yang bernama Song (nama penuh tidak diketahui) pergi
berdakwah Islamiyah ke Vietnam (bagi yang berminat elok juga siasat
siapa Jayavarman I dari Empayar Chen La). Pesanannya kepada Raja Merong
Maha Wong Ser, sekiranya anakanda sampai kepada satu gunong, dimana
terdapat tinggalan istana dan masjid di punchaknya, maka, “anakanda
telah pun sampai ke lokasi yang diriwayatkan terdahulu oleh nenek moyang
kita”.Merong Maha Wong Ser dalam bahasa Siam bermakna, Naga Laut
Pembesar Puak Tentera (bangsa Harimau).
Puak Tentera Merong Maha Wong Ser terbahagi kepada empat puak iaitu,
a) Ser-meang (Semang) bermaksud “Tentera Negara”.
b) Ser-kai (Sakai) bermaksud “Tentera Berniaga”.
c) Ja-khon (Jakun) bermaksud “Orang Perubatan”.
d) Bo-ro-mo”bermaksud “Puak Berpengetahuan Alim Ulama”.
Kami tidak mahu mengaitkan dengan orang-orang asli yang rata-rata
terdapat di semenanjong, tetapi itulah hakikat sebenar maksud perkataan
diatas. Raja Siamen China Shiekh Huang Ti Rom Ching Ser Wong memberi
surat Kedah (watikah) kepada Puteranya Merong Maha Wong Ser. Sebelum
baginda berangkat, tentera-tenteranya telah pun berangkat terlebih
dahulu bagi mencari dan memastikan kawasan yang di maksudkan. Tentera
yang belayar itu kemudiannya sampai pada satu gunong dan mendarat
dikawasan Yan, Kedah (Prince of Yan?). Mereka kemudiannya telah mendaki
puncak gunung tersebut untuk menjalankan siasatan.
Kedah dalam bahasa Siam bermaksud, “Surat Kuasa Pemerintah” (watikah).
Ser-ma-nan-jong bermaksud, Tentera-yang datang-lama-tergantong,
tha-naa bermaksud, menunggu-datuk
maa-la-yoo bermaksud, mari-lah-duduk
Bangsa Siam telah menuruti jalan kearah agama Allah semenjak dari zaman
Nabi Noh Alaihissallam, berketurunan Wali Al Mustapa dan
pengikut-pengikutnya. Malah bukit tempat bahtera Nabi Noh berlabuh
setelah air bah surut, iaitu sebuah gunung di gelar Gunung Jodi
mempunyai maksud dalam bahasa siam iaitu “tempat duduk yang selamat”.
Dari kitab Al-Quran surah Hud ayat 48, Allah menyuruh Nabi Noh turun dari bahtera dengan selamat di Gunung Jodi.
Allah berfirman: Wahai Nuh! Turunlah (dari bahtera itu) dengan selamat
dan berkat dari Kami kepadamu dan kepada umat-umat yang bersama-samamu.
Dan (dalam pada itu) ada umat-umat dari keturunan mereka yang Kami akan
beri kesenangan kepadanya (dalam kehidupan dunia), kemudian mereka akan
dikenakan azab dari Kami yang tidak terperi sakitnya”.
Bangsa-bangsa lain yang turut tinggal di sekitar Gunung Jodi ialah seperti berikut,
Bangsa Iraq (E-raq) bermaksud “Kawan Baik”
Bangsa Turkey (Tutr-khey) bermaksud “Tegor Menegor (dalam Ahli Bahtera Nabi Noh)”
“Parsi” bermaksud “Bawa Kitab Seruan Agama Islam”
Bukti dari kitab Al-Quran Surah Al Khafi ayat 86, Allah memerintah
kepada Raja Iskandar Zulqarnian menyeru ke agama Islam dengan
membinasakan mereka kaum kafir atau menjadi tawanan.
“Sehingga apabila ia sampai ke daerah matahari terbenam, ia mendapatinya
terbenam di sebuah matair yang hitam berlumpur, dan ia dapati di
sisinya satu kaum (yang kufur ingkar). Kami berfirman (dengan
mengilhamkan kepadanya): “Wahai Zulkarnain! Pilihlah sama ada engkau
hendak menyeksa mereka atau engkau bertindak secara baik terhadap
mereka”. Al Khafi, ayat 86.
Jika kita renungkan ayat diatas, untuk melihat matair yang hitam di
daerah matahari terbenam (iaitu barat), sudah pasti Iskandar Zulkarnian
ketika itu berada di sebelah timur.
Bahasa siam ini merupakan bahasa yang cukup lama dan telah digunakan
zaman berzaman. Ia boleh menafsirkan beberapa sebutan yang mana tidak
ada makna langsung dalam bahasa melayu hari ini. Ada pakar bahasa
mengatakan ia adalah bahasa Pali yang kini sudah pupus penggunaannya.
Bahasa Pali membawa kepada bahasa kawi membawa kepada jawi dan akhir
sekali rumi sepertimana tulisan diblog ini. Begitu uniknya bahasa Siam
ini, kami berpendapat ia haruslah dibuat kajian oleh pakar bahasa di
negara kita hari ini. InsyAllah sudah ada pihak yang sedang
mengusahakannya.
Nyajud dan Majud dari perkataan Siam Islam yang kami ceritakan disini
berlaku sebelum zaman baginda Rasulullah SAW . Kelahiran kedua makhluk
ini sewaktu dunia akan kiamat kelak adalah sesuatu yang kami tidak
ketahui sepenuhnya, walaupun ada sedikit maklumat. Bukan disini
tempatnya. Terpulanglah kepada pembaca untuk membuat penilaian kerana
tugas dan amanah untuk menceritakan semula sudah dijalankan. Walau
bagaimana pun, ada pendapat terbaru yang mengatakan Yakjuj dan Makjuj
pada akhir zaman nanti merupakan makhluk yang dibawa balik oleh negara
kuasa besar yang menerokai angkasa lepas. Wallahualam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan