hari ni, 31 januari 2011...kelas bersama dengan 5 cekal...hatiku berdebar-debar adakah hari ini ketenteraman dan ketenangan jiwaku akan tergugat dek kerana kerenah pelajarku...kebiasaannya, perkara yang selalu menimbulkan kemarahanku pastinya pelajar tidak membawa peralatan dan bahan untuk topik pengajaranku..
tepat jam 10.20 pagi.....pelajar yang ditunggu pun tiba. alhamdulillah setakat yang ada masih lagi berjaya menjaga amarahku dari meletus dari lohongnya....akhirnya, proses pengajaran pun bermula...topik hari ini. ORIGAMI..aku belum penah lagi mengajar tajuk ini disepanjang aku bergelar guru seni..inilah kali pertama aku menggunakan perkataan origami dalam proses pengajaranku.
buat pertama kalinya, hatiku merasa seronok melontarkan ilmu yang terbenam dilubuk dadaku untuk dipelajari oleh anak-anak didikku. bukan bermakna sebelum ni aku x suka mengajar mereka. cuma hari ini aku rasa lain sangat...semangat dan ketekunan serta kesungguhan yang dipamerkan oleh mereka dalam menimba ilmu amat mengujakan diriku. hari ini boleh dikatakan keseluruhan pelajar baik lelaki mahupun perempuan semuanya membawa peralatan dan bahan untuk subjek PSV.
dengan penuh kesabaran aku menunjukcara langkah-langkah untuk melaksanakan aktiviti sehingga semua pelajarku dapat apa yang aku inginkan. aku tak kisah walaupun kena mengulanginya berkali-kali.(aku pun tak tahu brapa kali aku ulang)...rupanya topik ini memang diminati oleh mereka.
|
wajah ceria seorang guru.. |
seketika terlintas dibenakku..mungkin mereka lebih selesa jika pengajaran seni tidak menggunakan warna air atau dalam ertikata lain mereka tidak suka melukis dan mewarna dengan menggunakan warna air. malah ada dikalangan mereka yang mengatakan.."cikgu, kalau tiap-tiap kali belajar seni buat benda-benda macam ni kan best"...masalahnya..Pendidikan seni visual bukan sahaja belajar tentang satu topik ja...malah perlu juga belajar cara melukis, mewarna dengan betul, menghasilkan model, kraf tradisional dan sebagainya. mahu tak mahu mereka kena juga melukis dan mewarna.
apa-apa pun aku masih lagi cuba mencari kaedah yang terbaik untuk menarik minat mereka terhadap seni lukis. setidak-tidaknya, menghapuskan anggapan mereka bahawa seni visual hanya mempelajari tentang melukis sahaja.
|
hasil yang dibuatnya |
|
bangga dengan hasil mereka |
|
tekun dalam menghasilkan karya |
|
kerjasama yang ditunjukkan |
|
yey!!! kami dapat buat... |
|
hasil pelajar |