DEFINISI SENI
Seni boleh dirujuk sebagai suatu proses dan manifestasi kepada ekspresi
diri, penilaian yang menentukan elemen-elemen yang wajar diketengahkan
di dalam hasil seni, di dalam menyampaikan idea, emosi, perasaan,
kepercayaan di dalam bentuk yang difikirkan paling efektif.
CIRI-CIRI PERKEMBANGAN
Pergerakan estetik awal kanak-kanak mempunyai kaitan langsung dengan
emosi mereka kerana resepsi deria yang mengeluarkan isyarat tersebut
selalunya mempunyai hubungan terus dengan bahagian otak yang merangsang
emosi.
PERKEMBANGAN ESTETIK
Luahan estetik kanak-kanak amat berbeza dengan pergerakan badan yang
biasa. Di dalam kehidupan seharian, kita berkomunikasi secara verbal
ataupun bukan verbal. Komunikasi bukan verbal melibatkan pergerakan
tangan, memek muka, pandangan mata dan pergerakan bahagian badan yang
lain. Pergerakan estetik pula menjurus kepada isyarat virtual. Isyarat
virtual ini merupakan jendela kepada emosi dalaman kanak-kanak dan juga
jiwa dan pemikiran mereka.
PERKEMBANGAN ARTISTIK
(a) Faktor sosioekonomi mempunyai pengaruh yang amat terbatas dalam
peringkat awal pertumbuhan kanak-kanak. Kanak-kanak lelaki dan perempuan
didapati melukis dengan cara yang sama di peringkat awal pertumbuhan.
(b) Lukisan kanak-kanak dapat memberi lebih banyak maklumat tentang
perkembangan mereka daripada catan kerana ianya menggunakan krayon,
pensil dan pen. Alatan ini lebih mudah dikawal oleh kanak-kanak daripada
berus dan warna.
(c) Terdapat pertindihan yang agak ketara di antara peringkatperingkat
perkembangan. Lukisan kanak-kanak mungkin mempunyai elemen dua peringkat
serentak dan tidak semestinya elemen satu peringkat perkembangan
sahaja.
TEORI-TEORI KOGNITIF
Teori Gestalt
Prinsip asas teori ini menitikberatkan keseluruhan daripada sebahagian.
Dalam erti kata lain, melihat sesuatu objek secara keseluruhan
(contohnya rumah) memberi makna yang lebih mendalam daripada melihat
komponenkomponen individu (tiang, lantai, dinding, pintu, tangga).
Proses melihat secara keseluruhan melibatkan proses kognitif – minda
membuat anjakan daripada memahami setiap komponen dalam menghasilkan
makna daripada pandangan yang menyeluruh.
Hukum-hukum Teori Gestalt
(a) Hukum Pragnanz
Hukum Pragnanz menyatakan bahawa apabila individu berhadapan dengan
pengalaman yang baru, persepsi individu tersebut adalah tidak teratur.
(b) Hukum Persamaan (Similarity)
Konsep hukum persamaan adalah lebih mudah untuk difahami.
Individu akan lebih cenderung untuk mengklasifikasikan rangsangan yang mempunyai persamaan di dalam kumpulan yang sama.
(c) Hukum Keintiman (Proximity)
Mengikut hukum keintiman, pengklasifikasian setiap rangsangan adalah
berdasarkan elemen jarak dan hubungan. Rangsanganrangsangan yang
mempunyai hubung kait di antara satu sama lain akan diletakkan di dalam
kumpulan yang sama.
(d) Hukum Lengkap (Closure)
Hukum lengkap menganjurkan bahawa individu cenderung untuk meletakkan rangsangan yang telah lengkap di dalam kumpulan yang sama.
(e) Hukum Kesinambungan Positif (Good Continuation)
Hukum ini menyatakan bahawa sifat sesuatu rangsangan tidak akan berubah,
dan pada masa yang akan datang sifat yang sama akan dikekalkan.
Contohnya, garis yang lurus dilihat sebagai akan tetap lurus pada masa
yang akan datang dan tidak akan berubah sifatnya.
(f) Hukum Ciri-ciri Bahagian (Membership Character)
Di dalam hukum ini, individu akan mentafsir sesuatu berdasarkan
pandangan mereka secara keseluruhan terhadap sesuatu objek tersebut, dan
bukannya melihat setiap bahagian daripada keseluruhan objek tersebut.
- Teori Gestalt juga mempunyai hubungan yang rapat dengan pandangan
konstruktivis dan banyak diaplikasikan di dalam kaedah penyelesaian
masalah.
- Di dalam konteks pembelajaran seni visual, teori Gestalt bukan sahaja
melihat kepada produk atau hasil kerja tetapi memberikan penekanan yang
tinggi ke atas proses penghasilan produk itu sendiri.
Teori Sosial-Interaksi Piaget(ahli epistemologi genetik di dalam bidang biologi dan falsafah.)
Piaget merumuskan bahawa kanak-kanak kecil bukanlah tidak mempunyai
kapasiti untuk berfikir, cuma kanak-kanak dewasa mempunyai lebih
pengalaman yang mengasah minda mereka.
Jawapan kanak-kanak kecil berbeza daripada kanak-kanak dewasa kerana
cara berfikir mereka yang berbeza. - prinsip penyelidikan biologinya :
(a) Penyerapan (Assimilation) dan Ubahsuai (Accommodation)
Piaget menjelaskan dua proses yang digunakan oleh individu sepanjang
hayat dalam menyesuaikan diri mereka dengan persekitaran, iaitu
asimilasi (assimilation) dan akomodasi (accommodation). Kedua-dua proses
ini sentiasa berlaku dalam diri individu dan sentiasa menimbulkan
ketegangan yang memerlukan penyelesaian. Hasil daripada penyelesaian
kepada ketegangan ini akan mempengaruhi perkembangan kognitif.
(b) Refleksi, Skema, Struktur dan Hierarki
Piaget juga mengemukakan hipotesis bahawa setiap bayi dilahirkan dengan
skema fungsi yang dikenali sebagai refleksi. Refleksi pada bayi ini
berfungsi dalam membantu menyesuaikan diri dengan persekitaran yang baru
(daripada dunia janin ke dunia sebenar). Apabila bayi mula biasa dengan
persekitaran yang baru, refleksi ini akan digantikan dengan skema
tersusun.
Perkembangan Kebolehan Kognitif
(a) Peringkat Deria-Pergerakan (0-2 Tahun)
Kanak-kanak masih belum dapat menguasai simbol ataupun bahasa untuk
menamakan objek di sekitarnya. Satu-satunya cara interaksi dengan
persekitaran ialah melalui kesan deria dan gerak-gerinya.
Apabila umur bayi meningkat 10 bulan, bayi tersebut mula memahami konsep
‘kekal’ (permanence) iaitu kesedaran bahawa walaupun sesuatu objek
hilang daripada pandangannya, objek tersebut tidak ghaib begitu sahaja.
(b) Peringkat Pra-olahan (2 – 6 Tahun)
Di peringkat ini, kanak-kanak telah mula menguasai bahasa dan menggunakan nama untuk panggilan objek di sekelilingnya.
Walaupun begitu, penguasaan ini masih baru dan terbatas dan akan
berkembang sepenuhnya sehinggalah kanak-kanak tersebut mencapai
peringkat pengolahan formal.
(c) Peringkat Pengolahan Konkrit (7 – 11 Tahun)
Kebolehan kanak-kanak menguasai konsep pengekalan tentang paduan,
nombor, berat dan padatan. Kebolehan ini membantu mereka memahami konsep
lain yang lebih rumit seperti susunan
angka, pengklasifikasian bahan mengikut sifat, serta kemampuan melihat sesuatu perkara daripada pelbagai perspektif.
d) Peringkat Pengolahan Formal (12 Tahun ke Atas)
Kanak-kanak ini mencapai tahap kemuncak kecerdasan mental di penghujung
zaman remaja, namun kekurangan pengalaman mengehadkan pengetahuan dan
kebolehan mereka untuk menggunakan apa yang mereka tahu. Di peringkat
ini juga, perkembangan fizikal kanak-kanak adalah lebih pantas
berbanding perkembangan mental apabila mereka mula melangkah ke awal
alam remaja.
Pendekatan Teori Sosial-Interaksi Piaget dalam Pembelajaran
(a) Peringkat Pra-olahan (2-6 Tahun)
Imaginasi kanak-kanak adalah sangat tinggi pada peringkat praolahan,
iaitu apabila kanak-kanak mencapai umur dua hingga enam tahun. Adalah
penting bagi guru-guru prasekolah ataupun ibu bapa menggalakkan
kanak-kanak untuk berimaginasi kerana secara tidak langsung ia juga akan
menggalakkan daya cipta kanak-kanak.
(b) Peringkat Pengolahan Konkrit
Di peringkat ini, kanak-kanak mempunyai kepetahan bercakap yang sangat
tinggi dan sentiasa ingin bertutur untuk menarik perhatian.
Namun begitu, di dalam kelas yang sama mungkin ada sebilangan
kanak-kanak yang sangat petah bertutur dan sangat aktif, manakala
sebilangan lagi lebih suka mendiamkan diri.
(c) Peringkat Pengolahan Formal (12 Tahun ke Atas)
Di peringkat ini, pelajar telah mula faham konsep-konsep abstrak dan
mula membentuk identiti diri. Mereka mula memahami kepentingan falsafah
hidup dan prinsip, politik dan konsep agama. Guru boleh membantu dengan
mengadakan perbincangan dalam topiktopik ini agar dapat dijadikan
panduan oleh pelajar. Antara bentuk perbincangan ialah membantu dalam
menentukan hala tuju pelajar, persediaan yang perlu dilakukan serta
menetapkan matlamat.
Pendekatan Konstruktivis
Pendekatan Konstruktivis dalam Pengajaran
Bruner telah menggariskan tiga prinsip utama di dalam konteks pembelajaran menggunakan pendekatan konstruktivis.
1. Pengajaran perlu menitikberatkan pengalaman pelajar serta mengikut konteks kesanggupan pelajar untuk belajar (kesediaan).
2. Pengajaran perlu mengikut struktur atau urutan yang mampu difahami oleh pelajar dengan mudah (organisasi).
3. Pengajaran perlu dirangka untuk memudah cara penghasilan ilmu (melangkaui maklumat yang dibekalkan guru).
Kaedah ini mengaplikasikan empat cara tertentu di dalam penyampaian sesuatu topik.
1. Menekankan perbezaan iaitu melatih pelajar agar bijak membezakan jenis dan sifat maklumat yang diterima.
2. Menstruktur maklumat agar lebih mudah diterima dan difahami
3. Susunan paling berkesan di dalam menyampaikan material pengajaran
4. Sifat dan bentuk ganjaran (reward) atau hukuman (punishment)
yang akan dikenakan sekiranya pelajar berjaya atau gagal melakukan sesuatu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan